Stay Connected:     Join our Facebook page   Follow us on Twitter   Subscribe to our YouTube channel
   
Thursday, 20th September 2018

Q&A of Noam Chomsky’s AUC talk: what’s called conspiracy is just rational planning

Posted on 25. Oct, 2012 by in Arabic, News


من فقرة الأسئلة خلال ندوة «نعوم تشومسكي» بالجامعة الأمريكية

هل يريد المخططون الغربيون أن تعكس السياسة في مصر الرأي العام الذي مفاده هو أن التهديدات الرئيسية التي يواجهها العالم هي إسرائيل والولايات المتحدة؟

وأن إيران، سواء كنت ترحب بذلك أو لا، ليست بذات التهديد الكبير؟ وأنه ربما سيكون من الأفضل حتى أن تمتلك إيران أسلحة نووية لمواجهة قوة الولايات المتحدة؟

فمثلاً معاهدة عام 1979 المسماة بمعاهدة السلام المصرية-الإسرائيلية.. أنا لم أر استطلاعات الرأي، ولكن صحح لي إذا كنت مخطئاً – أعتقد أن الرأي العام هنا [في مصر] لا يعارض وجود معاهدة سلام، ولكن يعارض جدا ما تقوم به الولايات المتحدة وإسرائيل من انتهاك لتلك المعاهدة.

(تصفيق)

لو نلقي نظرة على تلك المعاهدة، فإنها تدعو إلى الحكم الذاتي لفلسطين. المعاهدة لا تدعو إلى شطب/منع مصر من المواجهة كي يتسنى لإسرائيل مهاجمة جارتها الشمالية كما تشاء، كما فعلت مرة ومراراً وتكراراً منذ ذلك الحين. ولا تدعو إلى التوسع في بناء المستوطنات في الأراضي المحتلة. هذه هي الطريقة التي تفسر بها الولايات المتحدة وإسرائيل المعاهدة. أفترض أن الرأي العام المصري يعارض ذلك التفسير.

حسناً، هل الولايات المتحدة وحلفاؤها يريدون أن يصبح هذا الموقف هو سياسة مصر؟ لا.

ولذلك يوجد التهديد: الديمقراطية.

ولكن لا أعتقد أن هذه الأمور يمكن اعتبارها بالمؤامرات. إنها مجرد تخطيط عقلاني تماماً، وإنها منهجية جداً وتتماشى مع التفكير المنطقي. أعتقد أننا بتفسيرنا لها على أنها مؤامرات خفية، فإننا فقط نحجب الصورة. إنها في الغالب واضحة جداً.

[24:20 في الفيديو]
[24:20 in the video]

From the Q & A segment from Noam Chosmky’s AUC talk.

Do [western planners] want policy in Egypt to reflect the view that the main threats that the world faces are Israel and the United States?

[And] that Iran, whether you like it or not, is not much of a threat? And that maybe it’d even be better for Iran to have nuclear weapons to offset US power?

Do they want, take say the 1979 so-called the Egyptian-Israeli peace treaty. I haven’t seen the polls, but you tell me if I’m wrong. I think public opinion here is not opposed to a peace treaty, but is very opposed to the way the United States and Israel are violating the treaty.

(Applause)

Take a look at that treaty. The treaty calls for Palestinian autonomy. The treaty does not call for Egypt to be removed from the confrontation, so that Israel is then free to attack its northern neighbour as it did once and has done repeatedly since. And to expand settlement in the occupied territories. That’s the way that the US and Israel have interpreted the treaty. The treaty doesn’t say that. And I assume that the Egyptian public opinions opposed to that interpretation of the treaty.

Well, does the United States and its allies want that position to become policy? No.

So therefore there’s a threat of democracy. But I don’t think these things are conspiracies. They’re just perfectly rational planning, and they’re very systematic [and] they make good sense. I think we just obscure the picture if we interpret them in some kind of hidden conspiracies. They’re mostly pretty open.

Tags: ,


 
 

 

Email